Nawet w ramach całkowicie seryjnej produkcji coraz więcej wytwórców samochodów użytkowych decyduje się na najpotężniejszą technikę oświetleniową dostępną w dzisiejszych czasach, zwiększając tym samym aktywne bezpieczeństwo kierowców ciężarówek w nocy.
Zalety lamp ksenonowych wykorzystywane są optymalnie dzięki precyzyjnym, projektorowym reflektorom. Natomiast jeśli chodzi o bycie widzialnym za dnia, standardy ustanawiają teraz ekonomiczne, potężne światłą dzienne LED. A skoro już jesteśmy przy LED, dzięki lampom z tym właśnie źródłem światła rzeczywistością staje się bezobsługowa naczepa/przyczepa.
Dwukrotnie silniejszy strumień światła niż w halogenach, barwa światła zbliżona do słonecznej, niższe zużycie energii i ogromna trwałość: wielu wytwórców samochodów użytkowych na świecie wykorzystuje dziś te zalety lamp ksenonowych, by w wyraźny sposób poprawić bezpieczeństwo kierowców ciężarówek, którzy regularnie jeżdżą nocą. Droga jest oświetlona jasno i szeroko, niebezpieczeństwa czyhające na poboczach oraz przed pojazdem można dostrzec o wiele wcześniej. Światło ksenonowe zwiększa kontrasty i poprawia postrzeganie kolorów, a tym samym zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa wszystkim zainteresowanym, szczególnie w złych warunkach pogodowych.
Wykorzystują do tego hellowską technologię głównych lamp projektorowych - sprawdzoną, wypróbowaną w setkach tysięcy egzemplarzy. Do kierowania światła ksenonowego na drogę - precyzyjnie i bez rozproszeń - wykorzystywana jest 70-milimetrowej średnicy szklana soczewka. Przesłona pomiędzy źródłem światła a soczewką zapewnia precyzyjne wytworzenie lini odcięcia światła i cienia dla świateł mijania. Tym samym zasięg jest dużo większy w porównaniu z konwencjonalnymi systemami oświetleniowymi, a dla kierowcy oznacza to kolejny element wzrostu bezpieczeństwa.
W Europie DAF, Renault, DaimlerChrysler i Scania wybrały i wybierają regularnie technologię oświetleniową Helli. W USA obecność na rynku się rozrasta dzięki nowym projektom Mack Trucks, Kenworth i Peterbilta.
O ile ksenonowe światło to dziś podstawa najlepszej możliwej widoczności w nocy, o tyle bycie widocznym w dzień zapewniają najlepiej światła dzienne. Dzięki wykorzystaniu w nich wysokowydajnych diod świetlnych LED przyczyniają się one do zdecydowanego podniesienia poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Nowe, diodowe światła dzienne LED Helli to bezdyskusyjny plus w zakresie bezpieczeństwa szczególnie dla kierowców długodystansowych. Włączają się one automatycznie po uruchomieniu silnika, natychmiast i trwale zapewniając lepsze postrzeganie auta w ruchu drogowym. Gdy zapadnie zmrok, i kierowca włączy oświetlenie samochodu, światła dzienne, zaprojektoweane do bycia widocznymi, a nie do oświetlania, wyłączą się automatycznie.
Światła dzienne LED składają się z trwałej i bardzo zwartej obudowy z odlewu aluminiowego. Prostokątna szyba ma wymiary zewnętrzne 170 x 52 mm (szerokość - wysokość). Głębokość instalacji obudowy to 64 mm. Plastikowa szyba zabezpiecza trzy diody LED oraz wysokowydajny, lśniący odbłyśnik o metalizowanej powierzchni. Dzięki inteligentnej redukcji napięcia prądu, światła te mogą pełnić także funkcję świateł pozycyjnych, tu jednak należy przestrzegać przepisów Regulacji ECE 48.
Światło dzienne LED zaprojektowano jako wersję wielonapięciową, jest więc uniwersalne dla instalacji 12- i 24-woltowych. Elektronika zintegrowana w lampce nie wymaga stosowania dodatkowych przekaźników.
Bilans energetyczny zdecydowanie przemawia za światłami LED: o ile światła mijania auta użytkowego potrzebują 150 watów, dwie 24-woltowe lampy dzienne LED potrzebują najwyżej 22 waty. W codziennym użytkowaniu światła te nie mają więc mierzalnego wpływu na zużycie paliwa, a w dodatku są niebywale trwałe, ich życie techniczne trwa do 10 tys. godzin. Dlatego też ich wymiana rzadko bywa konieczna.
Oświetlenie i okablowanie przyczepy musi pracować niezawodnie przez lata. Wielkie znaczenie ma tu bezpieczeństwo funkcjonowania złącz i rozdzielaczy. Im więcej elementów składa się na okablowanie, tym wyższe jest ryzyko, iż jakaś część odmówi posłuszeństwa. Dlatego hellowski system okablowania i oświetlenia EasyConn obywa się bez rozdzielaczy. Kable są przyłączane bezpośrednio pomiędzy złączami a odpowiednimi obudowami, które zatapia się w plastiku, by zwiększyć bezpieczeństwo funkcjonowania i długość życia serwisowego. Te nowe i niewielkie elementy przyłączeniowe można dopasować bez narzędzi - oszczędza to czas, a więc i pieniądze. Dlatego EasyConn przyczynia się do niedrogiej produkcji przyczep i naczep do pojazdów użytkowych. Uniwersalność zastosowań i elastyczność to kolejne zalety systemu okablowania i oświetlenia EasyConn. Długość i ułożenie kabli zależą więc od indywidualnych specyfikacji klienta. A jeśli wytwórca pojazdu chce z jakichś powodów otrzymać puszki rozdzielaczowe, także i to nie jest problemem.
Z zalet EasyConn korzystają już liderzy rynkowi, jak Krone und Kogel.
Ponieważ w wyposażeniu przyczep i naczep kluczową rolę odgrywają minimalizacja kosztów i swoboda obsługi, Hella położyła nacisk na opracowanie nowych świateł wykorzystujących technologię LED. Dlatego też nowo wprowadzane do handlu wielofunkcyjne lampy z serii EasyConn I i EasyConn II w ramach OE (wyposażenia fabrycznego) mają diody świetlne jako źródła światła dla funkcji świateł pozycyjnych, świateł obrysowych i markerów bocznych. Trzeci wariant idzie jeszcze o krok dalej: w tym zupełnie nowym typie tylnej lampy zespolonej wszystkie funkcje oświetleniowe (światło pozycyjne, światło stopu, kierunkowskaz i światło cofania) są realizowane w technologii LED. Wraz z wypróbowanymi światłami realizującymi pojedyncze funkcje dzieki diodom LED, jak lampy pozycyjne, markery boczne, obrysówki i oświetlenie tablic rejestracyjnych, przyczepa/naczepa może być dziś wyposażona w oświetlenie kompletne diodowe. Stąd marzenie o bezobsługowej przyczepie nie jest już dłużej utopią.
Opis: |
|
Rozmiar: |
231.14 KB |
Odsłon: |
2669 raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar: |
247.19 KB |
Odsłon: |
2738 raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar: |
263.69 KB |
Odsłon: |
2523 raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar: |
320.32 KB |
Odsłon: |
2659 raz(y) |

|