Oba nowe pojazdy MAN TGX i TGS, które w październiku tego roku będą świętować swoją światową premierę, mają doskonały profil aerodynamiczny. W porównaniu z aktualnie produkowanym modelem TGA, nowe kabiny pojazdów TGX i TGS zapewniają średnio odpowiednio o 4% lub 2% lepszy współczynnik oporu powietrza (wartość cW). Takie wartości tego parametru to wymierna korzyść dla przedsiębiorcy: profil aerodynamiczny pozwala na istotne zmniejszenie średniego zużycia paliwa.
Intensywna praca projektantów podczas doświadczeń w tunelach aerodynamicznych przyniesie także wyraźne korzyści kierowcom. Zainstalowane w nowych pojazdach innowacyjne lusterka zewnętrzne i owiewki przeciwwiatrowe oraz zmodyfikowany kształt słupków A przyczyniają się do zmniejszenia szumu wiatru o całe 30%. Poziom hałasu wewnątrz kabiny TGX i TGS ulegnie zatem redukcji w stosunku do kabin TGA.
Inżynierowie firmy MAN zrobili szczególnie dużo dla uzyskania jak najlepszych właściwości aerodynamicznych obudów lusterek zewnętrznych. Część powietrza przepływa teraz wzdłuż szyb bocznych, a część po powierzchni lusterek. W ten sposób podatność lusterek na zabrudzenia zostaje zmniejszona o 60%, a szyby boczne dłużej pozostają czyste. W ten sposób kierowca może znacznie dłużej cieszyć się dobrą widocznością i rzadziej sięgać po gąbkę do mycia szyb.
Model TGX z kabiną XLX wyposażony jest w nowy, specjalnie opatentowany spoiler dachowy. Jego wyjątkowość polega na takim zaprojektowaniu otworu na dach odsuwany w spoilerze, iż napływające przez otwarty dach świeże powietrze nie powoduje pogorszenia właściwości aerodynamicznych pojazdu.
Poza tym inżynierowie przykładali bardzo duże znaczenie do stabilności spoilera. Nawet przy tylnych podmuchach spoiler może bez problemu wytrzymać napór wiatru o prędkości do 200 km/h. Dzięki temu parkujące pojazdy są całkowicie bezpieczne nawet przy silnym wietrze lub przy odwrotnym do kierunku jazdy transporcie koleją.
Nowe rozwiązania aerodynamiczne są korzystne także dla nowoczesnych silników Common Rail montowanych w pojazdach TGX i TGS. Zwiększony o 15% strumień powietrza przepływa do chłodnicy cieczy chłodzącej przez otwory znajdujące się w nowo zaprojektowanej ścianie czołowej pojazdu. Dzięki temu sterowany elektronicznie wentylator rzadziej się włącza. Powoduje to mniejsze zapotrzebowanie na moc dodatkową, a tym samym mniejsze zużycie paliwa. Mniejsze szumy wentylatora podnoszą komfort jazdy. Ponadto wnętrze kabiny nie jest bez potrzeby podgrzewane.
Nowe ciężarówki MAN typoszeregów TGX i TGS będą miały swoją światową premierę w październiku na międzynarodowych targach pojazdów użytkowych w Amsterdamie. Zastąpią one cieszący się dużym powodzeniem model TGA, który od swojej pierwszej prezentacji przez wiele lat był stale doskonalony i do dzisiaj został sprzedany w 230 tys. egzemplarzy.
Opis: |
|
Rozmiar: |
34.42 KB |
Odsłon: |
2848 raz(y) |

|