W salonach dealerskich jest już dostępna Toyota Land Cruiser ze zmodernizowanymi silnikami.
Teraz nowoczesny diesel D-4D jest o 5 KM mocniejszy, spełniając zarazem restrykcyjne normy czystości spalin Euro 4. Te same normy ekologiczne spełnia obecnie także benzynowy V6. Zmianom w silnikach towarzyszy lepsze wyciszenie kabiny pasażerskiej. Wszystkie te modernizacje nie spowodowały wzrostu cen. Podstawowy Land Cruiser 120 3.0 D-4D z ręczną skrzynią biegów w nadwoziu 3-drzwiowym kosztuje nadal 168 000 PLN (wersja V6 z automatyczną skrzynią biegów - 185 000 PLN).
3-litrowy silnik Diesla D-4D (oznaczony jako 1KD) to jedna z najlepszych i najnowocześniejszych jednostek wysokoprężnych na świecie. Dysponując momentem obrotowym 410Nm, w pełni zasługuje on na miano „terenowego”, jest bowiem w stanie pokonać każde bezdroża. Teraz osiągi Land Cruisera z tym napędem są jeszcze lepsze: moc maksymalna osiąga poziom 127kW (173 KM DIN) przy prędkości 3400 o/m. Wzrosłą także elastyczność - maksymalny moment obrotowy jest teraz dostępny w zakresie od 1600 o/m aż do 2 800 o/m.
Moc silnika 3.0 D-4D wzrosła, obniżeniu natomiast uległ poziom emisji dwutlenku węgla i to w taki sposób, że silnik spełnia teraz europejskie normy czystości Euro 4.
Techniczne ulepszenia i modyfikacje dokonane w silniku obejmują:
- bardziej precyzyjne sterowanie zaworami regulującymi zawirowanie mieszanki w dwóch oddzielnych kanałach kolektora dolotowego,
- zawory mogą przyjmować jedno z 3 położeń w zależności od warunków pracy silnika w taki sposób, aby zwiększyć moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych i obniżyć emisję szkodliwych substancji w spalinach,
- przewód bocznikujący do chłodnicy w układzie recyrkulacji spalin, co obniża emisję szkodliwych substancji w czasie zimnego rozruchu lub pracy w niskich temperaturach zewnętrznych,
- nowy kształt przepustnicy w formie zaworu elektromagnetycznego, co objawia się jej szybką reakcją, a przez to poprawą dynamiki i komfortu jazdy oraz precyzyjnym sterowaniem układem EGR.
Obniżenie zużycia paliwa osiągnięto poprzez zastosowanie elastycznego systemu blokady przełożeń w nowoczesnej automatycznej skrzyni biegów, która wchodzi w skład wyposażenia standardowego wszystkich modeli Land Cruisera z silnikiem benzynowym V6. Rozwiązanie to zwiększa zakres pracy sprzęgła blokady biegu, ograniczając pracę z poślizgiem.
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym dla wersji 3-drzwiowej z 3-litrowym silnikiem V6 obniżyło się do 12,3 l/100 km (dla wersji 5-drzwiowej wynosi 12,4 l /100 km), natomiast emisja CO2 obniżyła się odpowiednio do 288 g/km oraz 291 g/km.
Najnowsza, druga generacja bezpośredniego wtrysku typu common-rail, niski stopień sprężania oraz precyzyjna regulacja spalania mieszanki sprawiają, że w rynkowym segmencie samochodów terenowych typu SUV jednostka napędowa 3.0 D-4D to jeden z najbardziej elastycznych silników o wyjątkowo płynnej pracy. Dodatkową zaletą podnoszącą jakość i komfort jazdy nie tylko kierowcy, ale i pasażerów jest doskonałe wyciszenie komory silnika szczególnie od strony deski rozdzielczej i kolumny kierownicy, co znacznie obniżyło poziom hałasu i drgań przenikających do wnętrza.
Wszystkie samochody Toyota Land Cruiser wyposażone są w dźwiękochłonną przednią szybę oraz izolacyjną osłonę z pianki poliuretanowej wokół komory silnikowej. Natomiast duża osłona nad chłodnicą powietrza doładowującego montowana jest nie tylko ze względów estetycznych, ale przede wszystkim w celu wytłumienia hałasów silnika.
Nowym rozwiązaniem technicznym zastosowanym przez Toyotę w modelu Land Cruiser - niezwykle istotnym dla obniżenia kosztów eksploatacyjnych - jest układ automatycznego monitorowania stanu i jakości oleju. Układ ten, po analizie parametrów oleju, sygnalizuje kierowcy konieczność wymiany oleju, co ma duży wpływ na trwałość silnika i pozwala zwiększyć odstęp między przeglądami.
Opis: |
|
Rozmiar: |
235.24 KB |
Odsłon: |
3065 raz(y) |

|