Gdyby dziesięć lat temu ktoś powiedział, że Toyota wyprzedzi Forda na jego własnym rynku, czcigodny Henry osobiście wstałby z grobu, by dać nauczkę heretykowi. Ale stało się. Doszło do tego, że Azjaci atakują obszary rynku, w których dotąd niepodzielnie rządzili rodzimi producenci. Choćby pikapy: dzięki nowej Toyocie Tundrze po raz pierwszy Japończycy sprzedadzą ich w Stanach więcej niż Amerykanie.
Nawet konserwatywni klienci w stetsonach powoli przekonują się do obcych marek. Odkryli, że "obce" auta są często tańsze, oszczędniejsze i lepiej wykończone. W efekcie wytwory amerykańskiej motoryzacji albo coraz liczniej zalegają na placach sprzedaży (GM przyznaje, że jego zapasy przekroczyły już milion sztuk), albo sprzedawane są z dużymi upustami. Jest już niemal pewne, że obecny rok zamiast poprawy przyniesie spadek sprzedaży aut o 3 proc., do 15 mln sztuk.
Konsekwencje ostrej konkurencji najbardziej dotknęły Forda, który odnotował rekordowe straty (5,8 mld dol. w trzecim kwartale) i którego czekają rekordowe redukcje (do końca roku pożegna 38 tys. pracowników). Niezamierzoną ilustracją kondycji koncernu jest stan elewacji jego siedziby mieszczącej się w pobliskim Dearborn, a przywodzącej na myśl jakiś podupadły akademik.
W tym kontekście nie dziwi skromniejsza oprawa tegorocznych targów i alarmujące tytuły w lokalnej prasie, jak "Chiny nadchodzą i dlaczego mamy powody do obaw". Premiera dwóch aut marki Changfeng - Liebao CS6 (SUV) i Feibao CT5 (pikap) to - zdaniem autorów - przedsmak tego, co nieuniknione, czyli chińskiej supremacji na rynku motoryzacyjnym. Jeśli sprawdzą się prognozy i produkcja aut w Państwie Środka w ciągu dekady wzrośnie do 24 mln sztuk, Ameryka zostanie zdetronizowana i na największe targi będziemy jeździć do Pekinu. A na wypadek, gdyby ktoś wtedy zapytał mnie złośliwie, co też zapamiętałem z jubileuszowych targów w Detroit, postanowiłem wytypować trzy najciekawsze ekspozycje.
1. Chevrolet Volt
Pierwszy elektryczny pojazd, który nie przypomina sprzętu AGD i nie wymaga częstego podłączania do gniazdka. W dodatku jest szybki, lekki i funkcjonalny. Jego smukłe nadwozie swobodnie mieści cztery osoby i zestaw niewielkich akumulatorów litowo-jonowych z rodzaju tych, jakie mamy w swoich komórkach.
"Jeśli należysz do 78 proc. osób, które dojeżdżają do pracy nie dalej niż 20 mil (ok. 32 km), możesz zapomnieć o stacjach benzynowych" - zapewnia producent. Na dalszych dystansach włącza się silnik spalinowy (1 litr, 3 cylindry, turbo), który doładowuje baterie w czasie jazdy. Ale nawet wtedy Volt pozostaje autem ekologicznym w sprzyjających warunkach spalającym zaledwie 1,57 l/100 km. Jeden bak wystarczy na ponad 1000 km. Kierowca nie musi drżeć, że utknie gdzieś między dwoma gniazdkami, i trwonić czasu na wielogodzinne ładowanie. Jest tylko jeden problem: to prototyp. Aczkolwiek - jak zapewnia GM - w ciągu kilku lat do salonów trafią zbliżone, produkcyjne wersje.
2. Chrysler Town & Country
Pełną parą produkowany jest za to Chrysler Town & Country, czyli następca popularnego (11 milionów sprzedanych sztuk) Voyagera. Pomysłowy system Swivel'n Go pozwala w kilkanaście sekund przerobić jego siedmioosobowe wnętrze w salonkę - wystarczy obrócić fotele drugiego rzędu i zamontować stolik. Jeszcze szybsze jest składanie trzeciego rzędu siedzeń, uruchamiane jednym zaledwie przyciskiem. - Na rynku nie było dotąd tak funkcjonalnego auta rodzinnego - zachwala swoje dzieło DaimlerChrysler, ani trochę niezrażony faktem systematycznego spadku sprzedaży miniwanów (z 1,4 mln w 2000, do 971 tys. w 2006 r.).
3. Ford Focus Sync
Zadatki na rynkowy przebój ma też Ford Focus Sync, czyli wersja popularnego kompaktu zmodernizowana wspólnie z koncernem Microsoft. Auto "stanowiące połączenie samochodu z komputerem na niespotykaną skalę" ma zdobyć młodszą klientelę. Niemalże cały sprzęt pokładowy da się obsługiwać w nim głosem, bez odrywania rąk od kierownicy. Prowadzący może dyktować treść SMS-ów i zlecać komputerowi czytanie na głos przychodzących informacji. Nowy Focus pozwoli więc zacząć pracę... już w drodze do pracy.
Źródło: Wysokie Obroty
Opis: |
|
Rozmiar: |
49.14 KB |
Odsłon: |
3736 raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar: |
54.24 KB |
Odsłon: |
2662 raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar: |
40.41 KB |
Odsłon: |
5291 raz(y) |

|