2012-03-28, 13:41 Hamowanie silnikiem - wady i zalety
Szkoda, że zabrakło kilku opinii ze strony ekspertów. Czyli do końca nie wiadomo...
gkol
2012-03-28, 16:44 Hamowanie silnikiem - wady i zalety
Argument mówiący o szkodliwości hamowania silnikiem dla pompy paliwowej oraz chłodzenia i smarowania jest moim zdaniem bzdurą. Pompa paliwowa oczywiście w trakcie hamowania silnikiem pompuje paliwo mimo ze nie jest ono spalane, ale przecież istnieje coś takiego jak obieg paliwa, czyli przepompowane ze zbiornika do silnika, a w nim nie spalone wraca z powrotem do zbiornika przewodem powrotnym, więc pompa paliwa nie może ulec uszkodzeniu bo pracuje dokładnie w takich samych warunkach jak wtedy gdy silnikiem nie hamujemy a np. się rozpędzamy. Jeśli chodzi o chłodzenie i smarowanie, to zarówno pompa oleju jak i pompa paliwa napędzane są "mechanicznie" przez silnik więc dotąd aż silnik będzie się "kręcił" nawet siła bezwładności samochodu dotąd smarowanie i chłodzenie nie jest zakłócone.
bronek
2012-03-28, 18:56 Hamowanie silnikiem - wady i zalety
Podczas hamowania silnikiem ma sie wieksza kontrole nad pojazdem, gdy jakis tir jedzie za nami z duza predkoscia mozemy dodac gazu i wiadomo czego unikniemy Nie ma potrzeby uzywania 2 razy sprzegla ( ktore rownierz sie psuja ) A poza tym wrzucanie "luzu" wglada troche simiesznie :p kajarzy mi sie z kursantami na prawko:p
tomaszek
2012-03-28, 20:20 Hamowanie silnikiem - wady i zalety
Dokładnie. Największą zaletą hamowania silnikiem i ogólnie jazdy z non stop załączonym napędem jest lepsza kontrola auta. Spróbujcie wrzucić luz przy 180 km/h a zrozumiecie o co mi chodzi Ewentualny poślizg, utrata panowania, zawsze potrzebny jest napęd aby wyjść z opresji. Względy ekonomiczne mają tu mniejsze znaczenie, choc nie uwazam zeby hamowanie silnikiem było szkodliwe dla jakichkolwiek elementów pojazdu.
buma
2012-06-09, 01:50 Hamowanie silnikiem - wady i zalety
kom, do wolne koło trabanta ... na początku przeproszę za śmiałość bo po przeczytaniu całego art, widać iż ten co to pisał to teorii może trochę liznął lecz z praktyki miał pałę. jak wiadomo silniki dwu-suwowe są smarowane mieszanką paliwową (benzyna i olej) gdy zamkniemy przepustnicę do zera i tym samym odetniemy dopływ mieszanki to teoretycznie silnik powinien zgasnąć lecz nie zgaśnie bo w gaźniku występuje dysza biegu jałowego ( pozwalająca silnikowi pracować na wolnych obrotach) więc po zdjęciu nogi z p*u gazu ograniczamy do minimum dopływ mieszanki paliwowej do silnika, w tym momęcie silnik pracuje na niskich obrotach i jest wystarczająco smarowany oraz tarcie jest nie wielkie, lecz gdy z sprzężonym napędem zjeżdżamy ze wzniesienia i auto nabiera prędkości to i obroty silnika się zwiększą a tym samym tarcie sie zwiększa lecz mimo iż częstotliwość zasysanej mieszanki się podnosi to i tak dawka pozostaje na poziomie dawki potrzebnej do pracy silnika na biegu jałowym. czyli takie hamowanie silnikiem prowadzi do przytarcia silnika a co za tym idzie spadku efektywności silnika a nawet zatarci się silnika dwu-suwa. by tego uniknąć producęci trabanta itd zastosowali "WOLNE KOŁO" kom do gkol co do cyrkulacji paliwa w pompie paliwowej masz rację .lecz mylisz się co do spalania bo w trakcie hamowania silnikiem i puszczenia gazu to i tak wszystko w silniku się kręci a pompa podaje minimalną dawkę paliwa więc jakiś spalanie występuje, jeśli chcesz się o tym przekonać to rozpędź auto i nie wyłanczając biegu wyłącz zapłon... co do chłodzenia hmm takie zdejmowanie nogi z gazu to dobry sposób by trochę wystudzić silnik. jest jeszcze kwestia smarowania silnika dla wyjaśnienia w silnikach 4 suwowych jest pompa oleju i zawór który utrzymuje stałe ciśnienie oleju i tym samym silnik jest odpowiednio smarowany nie zależnie od tego czy lecimy z górki czy pod górkę PODSUMOWUJĄC drodzy kierowcy i piraci drogowi jeździjcie sobie jak chcecie i nie sugerujcie się tym yyy artykułem u góry bo spalanie waszego auta zależy tylko od tego jak ciężką nogę macie ruszając i jadą pod górkę...
nikt
2014-04-28, 10:58 Hamowanie silnikiem - wady i zalety
dobrze zrozumiałem, że hamowanie silnikiem, polega jedynie na zdjęciu nogi z p*u przyspieszenia? W taki sposób musiałbym zaczynać hamowac kilometr przed punktem docelowym... A jeśli polega ono na redukowaniu biegów bez używania hamulca - to przeliczcie sobie co się bardziej opłaca: wymiana hamulców, czy naprawa sprzęgła, skrzyni biegów i rozrządu?
Marta1986
Dołączył: 23 Kwi 2014
Posty: 6
2014-04-30, 14:38 Hamowanie silnikiem - wady i zalety
no i wiem niewiele więcej niż przed lekturą.
avi
2014-06-24, 17:21 Hamowanie silnikiem - wady i zalety
Dobrze rozumiesz. Zależy od samochodu, ale stosuję tę technikę codziennie głównie dohamowując przed skrzyżowaniami np: z 60 do 30, potem dopiero naciskam hamulec. Mnie bardziej interesuje co jest odpowiedzialne za siłę "hamowania silnikiem". Ostatnio jeżdżę Hyundaiem i30 i z przykrością stwierdzam, że ten samochód silnikiem praktycznie nie hamuje. Zjazd z Kubalonki, to jest jakaś masakra, ciągle na stopach muszę jechać.
klaudek08
2014-10-12, 16:29 Hamowanie silnikiem - wady i zalety
temat itak już na wymarciu, bo wszystkich nas czeka hybryda bo inaczej straż miejska nie wpuści cie do miasta:) to słowa mojej zony jak wsiada do swojego jarisa
barto88
Dołączył: 12 Wrz 2014
Posty: 16
2014-10-14, 10:23 Hamowanie silnikiem - wady i zalety
Widzę że ile ludzi tyle opinii na ten temat
szczurpustynny
Dołączył: 08 Mar 2016
Posty: 2
2016-03-09, 00:06 Hamowanie silnikiem - wady i zalety
Hamowanie silnikiem : kiedyś miałem taki rower ostre koło gdy byłem rozpędzony łatwiej było zdjąć nogi z pedałów i zahamować hamulcem manetka - klamka - niż używając mięśni nog do wy hamowania krecacymi się p*ami / analogicznie pomijając oczywiste zalety hamowania silnikiem . Ale czy nie prościej jest włączyć sprzęgło i spokojnie dojechać do np czerwonego światła w odpowiednim momencie używając hamulca ,- niż redukować biegi cisnac silnik na obrotach bez gazu ,robić do tego redukcje. Piłować po każdym biegu aż pojazd prawie się zatrzyma ?/ - np w motocyklu przy dużej mocy i jeździe w mieście przyspieszenie to moment i później co łańcuch i zebatki napewno dostają niepotrzebnych obciążeń w druga stronę tzn przy hamowaniu silniekiem ,,a co z cala reszta silnik sprzęgło skrzynia .z tego co wiem sprzęgło gdy jest wciśnięte nie zużywa się .wiec dojeżdżając na nim do czerwonego światła ... Redukując spokojnie biegi i wciskając hamulec - tu akurat mam na myśli motocykl czy robię coś zle ?/ wiadomo ze sytuacje rajdowe to co innego . Ale tu chyba jest mowa o normalnej jeździe gdzie coraz więcej jest sygnalizacji świetlnej powodującej coraz większe korki . Próbowałem znaleźć coś sensownego o hamowaniu silnikiem ale widzę raczej jakas propagandę ze to dobre i tak ma być / jeszcze jedno nie rozumiem czemu silnik krecacy na obrotach po zdjęciu nogi z gazu ma palic mniej ,niż silnik na sprzęgle czy luzie po zdjęciu nogi z gazu !!! - czy ktoś potrafi to sensownie wytłumaczyć - dziękuję
szczurpustynny
Dołączył: 08 Mar 2016
Posty: 2
2016-03-09, 00:12 Hamowanie silnikiem - wady i zalety
Jeszcze jedno silniki raczej projektowane są do przyspieszania niż do używania ich zamiast hamulca ,wiec co dobrego w hamowaniu silnikiem /tzn poza oczywistymi sytuacjami kiedy dobre prowadzenie pojazdu tego wymaga np w zakrętach ./- ale moje pytanie czemu ma być to dobre dla pojazdu ?
Karol73
Dołączył: 12 Mar 2016
Posty: 6
2016-03-20, 18:45 Hamowanie silnikiem - wady i zalety
Ja hamuje silnikiem ,mówią, że szybciej się wtedy zużywa sprzęgło, ale sprzęgło jest przecież elementem eksploatacyjnym, tak jak klocki hamulcowe.
Arek234
Mercedes
A
Dołączył: 19 Sie 2016
Posty: 8
Miasto: Warszawa
2017-02-13, 23:18 Hamowanie silnikiem - wady i zalety
A propos klocków hamulcowych - czy jest jakaś granica czasu, po której należy to zrobić czy nie? Wybaczcie to pytanie, ale kompletnie nie mam o tym pojęcia.Czytałem tutaj http://www.jaw.pl/2016/07/kiedy-nalezy-wymienic-klocki-hamulcowe-w-samochodzie/, że jest taki okres ale jak to jest w rzeczywistości?